Bangkok fiets avontuur
Bangkok
Avontuurlijke reizen Bangkok
Avontuurlijke reizen
Om een goed beeld te krijgen van het Green Wood Travel fietsexcursies aanbod, kreeg ik als stagiaire de mogelijkheid om mee te gaan met een van de fietstours. Ik heb gekozen voor een halve dag fietsexcursie genaamd: Kleuren van Bangkok.

Tijdens deze prachtige fietstocht heb ik een kleurrijk deel van Bangkok gezien, die ik normaal nooit op eigengelegenheid had ervaren.  We begonnen de fietstour bij de afgesproken opstapplaats om 08.15 uur. Hier kregen wij een korte uitleg over de fascineerde metropool Bangkok of Krung Thep Maha Nakhon in Thai. Nadat de fietsen op maat waren gesteld voor ons fietsavontuur, werd er nog even een foto gemaakt. (leuk voor de herinneringen).

We begonnen de tour door een welvarender gedeelte van Bangkok. Het was te herkennen aan de vrijstaande huizen, luxe appartementencomplexen en de supermarkten zoals wij ze kennen in Nederland.

Na nog geen 10 minuten gefietst te hebben door de luxe villawijk stopten Non (onze tourgids). Hij vertelde dat we op het punt stonden om een van de sloppenwijken van Bangkok binnen te fietsen. De bewoners van deze gemeenschap behoren tot de armste inwoners van Bangkok, maar zijn gelijktijdig de vriendelijkste mensen van de stad.

We betreden, met onze fiets aan de hand deze ‘sloppenwijk’. In elke zijstraat (soi) worden we begroet door de plaatselijke bevolking. We stopten bij een kinderschool. Non vertelde dat het bijna dagelijks bezoek aan deze gemeenschap het team van de Kleuren van Bangkok ervan bewust heeft gemaakt dat het leven niet voor iedereen even breed is en het onderwijs ook niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarom besloten zij in 2005 om deze plaatselijke school te sponseren.

Na het bezoek aan de kinderschool, vervolgende we onze fietstour richting een pier aan de Chao Phaya rivier. Bij deze pier stapten we over op een typische langstaart-boot om ons naar ‘de groene long van Bangkok’ te brengen.

Deze pier gaf mij echt het Thaise gevoel mee. De man die ons naar de overkant brengt is net uit bed en is op zijn gemak zijn ontbijt aan het klaarmaken. Wij genietend van een koud drankje en wachtend tot we over konden steken naar het groenste gebied in deze metropool.

Aangekomen bij een andere pier fietsten we verder op verhoogde paden door een groene oase. Hier zie je bananenbomen, kokospalmen, het is een echte jungle. In het midden van de oase is een park met vijvers, waar diverse vissoorten in leven. Onze gids Non, gaf ons de mogelijkheid om deze vissen te voeren. Dikke pret om honderden vissen te voeren.

Halverwege de fietstour stopten we voor de lunch bij een lokaal restaurant. We konden kiezen uit twee verschillende soorten gerechten, Pad Thai (Thai noedels) of Khao Pad (gebakken rijst). Na de smakelijke lunch fietsten we verder naar een oude boeddhistische tempel.

Hier vertelde Nan over hoe het is om een monnik te zijn in Thailand en wat hier allemaal bij kwam kijken. Helaas was de tempel gesloten vanwege een ceremonie en konden we niet binnenkijken.

Na het bekijken van de tempelgebouwen zijn we terug gegaan naar de pier om de boot terug te pakken. Maar voordat we echt terug gingen maakte we nog een laatste stop, bij een Muay Thai boksschool. Muay Thai, is de nationale bokssport van Thailand. Zo vertelde Nan ook vol vreugde over zijn ervaringen met Muay Thai boxing.

Ik ben blij dat ik deze ervaring rijker ben en wil iedereen die naar Thailand komt adviseren om deze fietstour te maken. Zo ziet u de fascineerde metropool Bangkok van een hele andere kant.